onsdag 13. mars 2013

Påskeøya



... Eller Rapa Nui som den heter på lokalspråket
Den bebodde øya som ligger lengst fra andre bebodde steder i hele verden faktisk
Langt ute i Stillehavet, oppdaget på 1.påskedag i 1722 av den nederlandske kapteinen Jacob Roggeveen
I dag tilhører øya Chile


Thor Heyerdal ledet en ekspedisjon som startet arkeologiske utgravinger der i 1955

Jeg var så heldig å dra til Påskeøya i 2003 :)



Du har kanskje sett de spesielle statuene? Moai heter de.  Alle moai´ene er hugget ut i én fjellside, og så fraktet på et eller annet vis til de ulike ahu´ene ("plattformene"). Ahuen er hellig for de lokale, og man skal ikke gå på den. Hattene er i rød stein, og ble hugget ut et annet sted på øya. De fleste moai´ene står og ser utover havet.  De er MASSIVE! Helt utrolig fascinerende syns jeg! De største stående moai er ca 10 meter høye. 
Vi hadde en kjempeflink guide da vi var der, lokal og full av kunnskap om historie og kulturen. 
Vi fikk se der de hugget ut moai´ene; det er fortsatt mange halvferdige i en fjellside. Uvisst hvorfor de plutselig må ha sluttet å grave ut. 

Og vi fikk se tradisjonelle runde hus bygget av stein. Vulkaninnsjø. Hellerissninger. Smake fersk grillet tunfisk søtpotet og taro. Oppleve et helt spesielt sted hvor menneskene var veldig stolte av sin kultur og bakgrunn. Og så var det i tillegg et tropisk paradis :)

Får du mulighet til å reise til Påskeøya - gjør det!
Her kan du lese mer og se flere bilder - desverre var jeg der før jeg fikk digitalt kamera 

Dette er mitt bidrag i Fabelaktige Maias utfordring "drømmereisemål"
Se flere bidrag her





post signature

2 kommentarer:

  1. Tenk at du har vært der. Utrolig. Må ha vært kjempeinteressant. D

    SvarSlett
  2. oj, så fantastisk! Dit fikk jeg óg lyst til å dra! Elsker steder med spennende historie å oppdage ;)
    Lykke til i utfordringen!

    klem Kristine

    SvarSlett

Legger du igjen noen ord her blir jeg hoppende glad!
Ha en fin dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...